Færdselsloven




Grundlæggende er der ikke umiddelbart den store forskel imellem den danske og amerikanske færdselslov, dog er der på et enkelt punkt meget stor forskel, da det i amerika er tilladt at svinge til højre i lyskryds selvom der er rødt lys, dog skal man inden man svinger holde helt stille for at orientere sig inden man udføre højresvinget, og sker der en ulykke idet man udføre højresvinget er det den højresvingende bilist der for skylden.

Højre sving forbudt

Højresving forbudt
ved rødt lys

Det er dog ikke tilladt at udføre dette højresving hvis der er skiltet med at det er forbudt, har dog oplevet flere gange at der bliver dyttet af en, når man respektere skiltet.

Derudover skal man være opmærksom på holdende udrykningskøretøj, der skal vognbanen ved siden af dette køretøj holdes frit, kan dette ikke lade sig gøre skal køretøjet passeres med 20mph under den tilladte hastighed det pågældende sted.

Reglen om at holde tilhøjre er også gældende i amerika, samt overhaling højre om også skulle være forbudt, dette læste jeg ihvertfald på et tidspunkt, men det bliver absolut ikke respekteret, og man bliver passeret både venstre og højre om hele tiden. Man kunne faktisk godt fristes til at tro det er tilladt. Normalt laver amerikanske billister heller ikke mange vognbane skift, faktisk kun når de køre ind på en ny vej og så når de skal af igen. Dette giver så også absolut en rolig og behagelig kørsel selv på de meget brede veje.

Derudover er der også en regel om at findes der kun en person i bilen må man kun færdes i højre bane, er man 4 må man bruge alle vognbane. Dog færdes lastbiler i alle vognbaner bortset fra venstre vognbane, her er der ingen adgang for lastvogne, men på en 4 sporet vej kan man sagtens opleve at have både en lastbil på venstre og højre side, og der er ikke det morsomste når man ikke er vant til dette, iøvrigt er mange af de amarikanske lastbiler også noget større en dem vi ser på de danske veje.

Ved et fuldt stop skilt skal der også laves et fuldt stop som skal vare minimum 3 sekunder, dette skulle i øvrigt være noget der virkeligt bliver holdt øje med.

Der er heller ikke nogen speciel hastighedsgrænse for lastbiler, så disse køre med samme hastighed som resten af trafikanterne. Og bemærk hastighedsgrænserne bliver overholdt med + 10%, men der er også meget politi på vejene.

Ved vejarbejder bliver der også normalt skiltet med, at en evt. hastighedsbøde fordobles hvis der er arbejdere tilstede.

Kommer i til et ureguleret vejkryds, køre man i den rækkefølge man ankommer til krydset, og dette virker faktisk upåklageligt, for os der ikke er vant til dette, er det helt uvant at når det er vores tur, venter de øvrige bilister, evt. vinker de os frem når det er vores tur, man er som dansk trafikant, vant til at opleve at den der er hurtigst på speederen er den der køre først, men nej her respekteres rækkefølgen fuldt ud.

På moterveje ligger rastepladserne imellem de to spor, dvs at skal man ind på en rasteplads sker afkørslen fra venstre bane, ligeledes når man køre på motervejen igen, kommer man ud i venstre bane.

BEMæRK: Pr. 1 januar trådte en lov i kraft om internationalt kørkort i Florida, men grundet internationale protester forventes loven at blive anulleret igen, men da et internationalt kørekort kun koster 25 kr og et billed vil jeg anbefale at man erhverver sig et sådant.